08 augustus 2022

Kunstmarkt

Het was gisteren de eerste zondag van de maand. Dan is er in Middelburg altijd het kunstrondje. Kunstenaars stellen dan hun ateliers open voor bezoek. Zo ook op deze dag. Nu was er op het Abdijplein tevens een kunst- en cultuurmarkt. Het was mooi weer, niet zo heet nog – dat is wel voorzien voor de rest van de week. Dus ben ik er gaan kijken. Het was druk, een gezellige drukte bij de vele kramen met uitgestalde kunstwerken. Er was veel mooie kunst te zien, veel schilders maar ook textiel- en glaskunst, een enkele kraam met fotografie, keramiek, abstracte beelden voor in huis of de tuin, en nog meer. Ik vond het niveau best hoog, zeker waar ik de indruk heb dat velen hun kunst uit liefhebberij doen. Geen beroepsmensen, dacht ik zo. Toch zag ik meerdere keren, als ik langs een kraam slenterde, dat er gekocht werd. Want amateur of niet, bij veel kramen zat er een prijsplakkertje op de kunstvoorwerpen. Het lijkt me voor een kunstenaars heel plezierig als hun kunst zo letterlijk gewaardeerd wordt.





Op het Abdijplein zag ik ook een groot kunstwerk staan dat onderdeel is van de manifestatie Facade 2022. Het betrof de bijdrage van de Zierikzeese kunstenaar Kianoosh Gerami en heeft als titel pluis. Het bestaat uit drie blauwe handen van 4 meter hoog en een blauwe alarmbel. Ik zag er gisteren maar één en de bel. Misschien zijn de andere twee handen even verwijderd in verband met de kunstmarkt. De handen en de bel zijn bekleed met plastic vispluis dat door vrijwilligers van de stranden is gehaald. Het kunstwerk wil een alarmsignaal afgeven over de vervuiling van de zee met het vele plastic, dat zich ook ophoopt in vissen en mosselen die we eten.
Ik moet nog maar eens terug gaan om het hele kunstwerk te zien. En de andere kunst van deze manifestatie in de open lucht, met vrijwaring van vrees als thema, als ik het goed heb.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten