12 augustus 2020

Vijgenboom

Toen we 10 jaar geleden in dit huis gingen wonen, kregen we ook meteen een vijgenboom in beheer. Die staat nog steeds naast het huis, voor de schuur en biedt heerlijke schaduw. Eronder hebben we een klein terras en daar is het goed toeven, hoewel we in de huidige hittegolf vrijwel de hele dag binnen blijven. 

De takkenoogst

In de achtertuin stond toen ook nog een notenboom. Die gaf een schoenendoos vol walnoten maar hij groeide echter zo hard dat er geen snoeien aan was. En hoewel ook geweldig schaduw gevend, heb ik hem na een paar jaar omgezaagd, uitgegraven en verwijderd.


De vijgenboom naast het huis

De vijgenboom is ook een uitbundige groeier en de vijgen die hij levert zijn lekker. De meeste worden opgegeten door de merels en dat is goed, want voor mij is het teveel.


De vijgenoogst

Vanmorgen heb ik me toch maar aan een klein snoeibeurtje gewaagd, toen het nog niet zo erg warm was. Want de takken gingen schuren tegen de geverfde rand van de schuur en dat wil ik niet. Dus een paar takken verwijderd en meteen een paar vijgen geoogst die nog niet waren aangevreten. Ze zijn nog wat groen, beginnend paars te kleuren. Als ik ze een paar dagen laat liggen zijn ze heerlijk zoet.
Dat zijn de goede vruchten.


Ambachtelijk verhakselen


Rijp voor de merels


Geen opmerkingen:

Een reactie posten