29 april 2020

Normaal

Gisteren is het eindelijk gaan regenen. Koningsdag was voorbij en nu kon het wel. Rond een uur of 5 in de ochtend zijn de eerste druppels gevallen. Heel licht, motregenachtig, voldoende om toen ik opstond zichtbaar te zijn aan de natte tuintafel. En het ging een groot deel van de dag door – wat een goedheid. In de afgelopen weken hebben Ans en ik geregeld in de tuin gewerkt, zoals de border voorzien van nieuw spul en hem helemaal opgeschoond, het grasveld(je) geverticuteerd, kalk gestrooid en mest en dunne plekken bijgezaaid. De rest van de tuin ontdaan van allerlei rommel die in zo’n winter overal is neergedwarreld, uit eigen tuin of van elders. Dode bladeren en verse berkenkatjes, van die rupsvormige, en zo nog wat meer. Nu het zo een dagje rustig en gestaag geregend heeft moet er resultaat van ons werk zichtbaar worden.

En dan regende het vandaag ook nog weer. De beukenhagen om de voortuin worden snel groener, hier is met smart op gewacht. Niet alleen door ons, stadse tuiniers. De boeren zijn er ook blij mee. De Zeeuwse klei wordt net een betonplaat, las ik vanmorgen in de krant. De aardappels moeten de grond in, tarwe, uien en suikerbieten gezaaid. De voedselproductie moet doorgaan, al hoor ik net dat de oogst van groente en fruit in gevaar komt, niet door de droogte maar door gebrek aan arbeidskrachten. En dat komt weer door het coronavirus, dat in deze weken constant de oorzaak is van alles wat anders moet gaan dan we ’normaal’ vinden. We zijn op weg naar een nieuw normaal. Ons aanpassen aan een veranderende wereld. Dat is overigens een voortgaande beweging, er is niets statisch aan. Die verandering gaat nu alleen een keer schoksgewijs en in een richting die we voor een deel liever niet opgaan.





Vanmiddag heb ik voor de verandering eens iets technisch gedaan. De harde schijf uit mijn oude Mac gehaald. Dat ging verrassend vlot, wel met de duidelijke instructie van website iFixit. Maar toch, eigenlijk niet normaal. Zo zie je maar. Kastje erom laten maken en dan heb ik er een mooie harde schijf bij.

En nu, op het moment dat ik dit schrijf, regent het weer. Mooi zo!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten