03 december 2015

Het leven ging verder

Toen in de eerste maanden na mijn hartinfarct de revalidatie geleidelijk tot een betere conditie leidde en de cardioloog ook tevreden was over mijn herstel, werd het tijd voor iets anders. Dus werd de caravan tevoorschijn gehaald en gingen we op pad. Eerst naar Eperlecques in het Noordwesten van Frankrijk, niet ver van Calais. Daar maakte ik deze mooie orgelfoto, in de kathedraal Notre-Dame van St. Omer, een stadje met 15.000 inwoners.
Een zeer imposant front met daarin een instrument gemaakt door Cavaillé-Coll.
Jammer genoeg was er in de periode dat ik in die omgeving verbleef geen concert, dus ik heb het orgel niet kunnen beluisteren. Dat komt nog wel een keer. 


De orgelkas is barok en stamt uit 1717, het binnenwerk is in 1855 aangebracht door orgelbouwer Cavaillé-Coll.
Het orgel heeft 4 klavieren en pedaal en omvat 49 stemmen.
In dit filmpje presenteert François Bocquelet het orgel.




In de kerk hangt ook een kruisafneming van Peter Paul Rubens (1577-1640).


Rubens schilderde deze kruisafneming in 1616, olieverf op canvas.
In 1611kreeg hij de opdracht voor het nu beroemde drieluik met de kruisafneming dat in de kathedraal van Antwerpen hangt. Dat vervaardigde hij in 1612-1614.


Een mooie afbeelding om dit bericht mee af te sluiten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten